Wandelweek september 2008 in Oostenrijk, omgeving Venediger

Deze keer ben ik op pad gegaan met met Ronald Dohmen. Ons doel is om de Weißspitze (3300m) en de Groß Venediger (3666m) op te gaan. Onze tocht gaat via de Eisseehütte. We blijven daar twee nachten en daarna gaan we naar Defreggerhaus zodat we zondag de Groß Venediger op kunnen gaan.

Van 17 september tot en met 22 september 2008. Voor foto's klik hier

Woensdag
Vandaag zijn we aangekomen in Prägaten in het Virgental, net zoals voorgaande jaren. Ook zijn we naar hetzelfde pension gegaan. Natuurlijk hebben we weer lekker gegeten. We hebben in de avond alle materialen in orde gebracht en de rugzak goed gepakt. Ronald had hele hoop eten meegenomen. Als ik dat vergelijk, lijkt het alsof ik bijna niets bij me heb, maar we zullen het wel zien.

Donderdag
We zijn rechtstreeks naar de Eisseehütte gelopen. Uiteraard hebben we weer veel bergmarmotten gezien. Vandaaruit zijn we met de volle rugzak naar de Eissee gelopen. De Eissee is een mooi, klein helder meertje op 2665 meter hoogte. De tocht naar de Eisseehütte was voor ons 3 uur lopen inclusief de pauze en de Eissee was ongeveer 45 minuten lopen. Ronald kijkt naar de WeißspitzeDe slaapplaats was lekker ruim, we hadden de zaal helemaal voor ons alleen. We waren de enige die bleven slapen. De hüttewirt liet ons ook nog een website zien met wecams van uitzichten van de omgeving. De website met de webcam's is www.wurzacher.eu. Morgen gaan we een poging doen om de top van de Weißspitze te bereiken.

Vrijdag
Vandaag zijn we om half acht opgestaan, om acht uur hebben we ontbeten en om 9:09 uur zijn we vertrokken naar de Weißspitze. Om 11:55 waren we boven, binnen de tijd die er voor staat, namelijk 3 uur (stond op het bordje bij de hut). Op internet stond zelfs 4 uur. Het is een mooi uitzicht vanaf de Weißspitze, maar het is er wel erg koud. Ik had eerst te dunne wanten aan gedaan. Volgend jaar worden dat toch nieuwe wanten. Mijn katoenen kleding is ook niks meer. Het blijft te nat bij het zweten. Dus ook op het verlanglijstje voor volgend jaar. De tocht op zich is rustig verlopen. Dat was vorig jaar heel anders, toen lag er veel sneeuw. Morgen gaan we via de Johannishütte naar Defreggerhaus en zondag naar de Groß Venediger. Ik ben benieuwd.

ZopatscharteZaterdag

We zijn om half zeven opgestaan hebben vroeg ontbeten en zijn vroeg weggegaan. Onze route is via de Zopatscharte (2958m) en Johannishütte naar de Defreggerhaus. Het eerste stuk naar de Johannishütte is een deel van de Venediger höhenweg. Vanaf de Johannishütte was het nog 3 uur lopen. Het laatste stuk was koud en er stond veel wind. Ook voelde ik mij niet lekker. Uiteindelijk heb ik het gehaald in 3 uur 20 minuten. Voor Ronald was het een eitje, hij haalde het ruim binnen de tijd. Defreggerhaus is een gezellige hut met vriendelijke mensen. We hebben goed gegeten. In de avond betrok de lucht met zware bewolking en er was nog steeds veel wind. Het is nog onduidelijk of we morgen wel naar de Groß Venediger kunnen gaan. We zien wel.

Zondag
s'Ochtends om vijf uur hebben we besloten dat we niet zouden gaan want het waaide nog steeds. Later zijn we toch opgestaan en hebben we naar buiten gekeken. Het was mooi weer en de wind was gaan liggen. We zijn toch om 8:00 uur vertrokken. Voor het eerst sinds lange tijd was ik weer op de gletsjer. Het voelde gelijk weer goed. We zijn achter twee touw-groepen met ieder een gids aangegaan. We zijn over diverse spalten overgestoken. Om 11:00 waren we boven op de top van de Groß Venediger. Het is ons gelukt. Het laatste stukje was op een smalle graat van ongeveer 50 cm breed. Maar het was goed te doen. Boven is een mooi uitzicht over de alpen. We kunnen Duitsland en Italië (Dolemieten) inkijken, maar ook De Groß Venediger richting de Groß Clockner. Boven was het behoorlijk koud. Dus heb ik mijn handschoenen goed aangehouden. Toen we bij terugweg in het Defreggenhaus aankwamen, hebben we eerst nog wat gedronken voordat we door gingen naar de Johannishütte om daar te overnachten. Dit is een luxe hut en er is goed eten daar. In de Johannishütte hebben we nog drie Hollanders ontmoet. Het was een leuke afwisseling. We hoorden dat het Defreggenhaus dezelfde dag dicht ging. We hebben geluk gehad. Morgen is de laatste tocht. Op weg naar de auto.

Maandag
Na een goed ontbijt zijn we op pad gegaan naar de auto. De auto staat op parkplatz Bodemalm We zijn via de Sajatscharte en de Sajathütte gegaan. Dit was voor mij de derde keer. Het was een rustige tocht. Onderweg hebben we nog een groep steenbokken gezien (alleen vrouwtjes). We besloten om direct naar huis gegaan en niet een nacht te blijven slapen. Helaas zit ons weekje er op.

Wim de Lange

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.